Gameontwikkelaar Jos Hoebe vertelt in deze blog over de deels door hem gemaakte game 'Verdun'. De makers hebben veel moeite gedaan om alle historische details van het spel zo accuraat mogelijk te maken.

De afgelopen tien jaar hebben we, van de gamestudios M2H (Mike and Matt Hergaarden) en BlackMill (Jos Hoebe), gewerkt aan een game die zich tijdens de Eerste Wereldoorlog afspeelt. De game is inmiddels al weer meer dan een jaar uit op het online platform Steam en verscheen op 30 augustus ook voor de Playstation. Afgelopen jaar won het spel ook de Dutch Game Awards (onderdeel van het filmfestival), mede dankzij de vertolking van WOI als game.

Er is veel moeite gestoken in het onderzoek om alle historische details van het spel zo accuraat mogelijk te maken. Zo heeft het team verschillende keren het slagveld bezocht en hebben we veel (online) literatuur onderzoek gedaan om het spel zo authentiek mogelijk te maken en de speler ook te informeren over de oorlog.

Omgevingen

Een van de doelen van het spel was om de spelers het totaalplaatje van het westelijk front te laten zien, met een divers aanbod aan levels die de verscheidenheid aan slagvelden toont. Daarmee wilden we ook afrekenen met de eentonige beeldvorming als het gaat om het representeren van WOI en in het bijzonder het westelijk front. Dat maakt het spel ook interessanter omdat er meer variatie is. Omdat we een erg klein team zijn en niet elke slag individueel konden namaken besloten we de volgende aanpak te gebruiken om toch zo veel mogelijk te laten zien.

National Archives

Officieel Brits Document; Van Vlaanderen tot aan de Vogezen

Dit officiële Britse document uit de Eerste Wereldoorlog deelt het westelijk front op in verschillende sectoren. Dit vormde uiteindelijk de basis waarop we de levels hebben gebaseerd. Wie bekend is met de verschillende regio’s weet dat de landschappen bijzonder uiteenlopen. En dit was ook terug te zien in de verschrikkelijke veldslagen die hierin plaatsvonden.

Zo is daar Vlaanderen, het gebied waar onder andere de drie slagen bij Ieper plaatsvonden. We hebben gepoogd zo veel mogelijk historische en iconische elementen terug te brengen en te tonen. Het vlakke terrein, modder en de bunkers zijn heel typisch voor deze slagen.

Typische elementen verwerkt in het spel; Het vlakke terrein van Ieper.

Een ander landschap dat haast nooit word belicht is bijvoorbeeld de Slag in de Vogezen, waarbij er hoogteverschil is en de gevechten tussen de bomen plaatsvonden.

De Slag in de Vogezen

Wapens en uitrustingen

Naast het weergeven van de verschillende omgevingen wilden we ook een variatie aan historische eenheden in het spel stoppen waarbij authenticiteit erg belangrijk is. De eenheden waar je onderdeel van kunt zijn in het spel zijn bijvoorbeeld de Franse Chasseurs (boven afgebeeld) en hun Duitse tegenhanger, of Duitse landwehr reserves en Belgische troepen. Elk van deze eenheden heeft een compleet eigen uniform en wapenuitrusting.

Duitse landwehr troepen, met hun verouderde wapentuig en uniformen

Bij het visualiseren van de uitrustingen zelf is enorm veel tijd gestoken in het uitzoeken van de correcte varianten van tunieken, hoofddeksels, tassen etc. Daarnaast wilden we als spel ook de evolutie van de uniformen door de tijd heen een plek geven en deze is ook te zien in het spel. Zo beginnen de Fransen met hun rode broeken, maar zullen naarmate het spel vordert de transformatie van hun ‘1914-’ naar hun ‘1918-uniform’ (horizon blauw, helmen) ondergaan.

Frans officiersuniform uit 1914

Franse soldaat uit 1916

Ook voor de wapens hebben we veel moeite gedaan om deze zo accuraat mogelijk na te maken. Hiervoor hebben we veelal gebruik gemaakt van de online bronnen, zoals veilinghuizen, maar ook verzamelaars uit de Verenigde Staten die ons de precieze werking van elke wapen tot in detail konden uitleggen. Dit resulteerde in een collectie van bijna alle gangbare vuurwapens die gebruikt werd aan het westelijk front.

Klik op deze link voor het bewegende beeld

Een selectie aan vuurwapens nagemaakt

De Gameplay

Ook op het gebied van de gameplay (spelregels) wilden we dat dit zo authentiek mogelijk de oorlogsvoering zou weergeven. Hier hebben we tijdens de testversies vele malen het concept voor moeten aanpassen. Het bleek een enorme uitdaging dit werkend te krijgen in een omgeving waarbij meer mensen over het internet het tegen elkaar opnemen (16 tegen 16 multiplayer). Dit omdat iedereen in zo’n omgeving vaak gewoon willekeurig gaat rondlopen. We hebben hier dus enkele extra beperkingen en spelregels voor moeten opstellen. Het resultaat was de “frontlines” (frontlinie) gameplay, waarbij, om beurten, een factie aanvalt en de andere de loopgraaf verdedigd. Als een linie is veroverd, of de aanval is mislukt, draaien de rollen om tot de globale tijd om is. Vaak worden meerdere linies veroverd en weer heroverd, soms verschuift er geen territorium; de loopgravenoorlog.

Klik op deze link voor het bewegende beeld

Een schematisch overzicht van de linies in het spel

Naast het representeren van de loopgravenoorlog nemen we elk jaar ook de moeite om stil te staan bij het kerstbestand van 1914. Dit hebben we verwerkt in een spelmodus waarbij alleen tijdens de kerstperiode men tussen de rondes van strijdgeweld, een potje voetbal speelt. Dit biedt voor de spelers een leuke alternatieve spelmodus die ook nog eens overeenkomt met het historische kerstbestand.

Kerstbestand tijdens de Eerste Wereldoorlog

Dit is een kort overzicht van de verschillende historische elementen die we in het spel hebben verwerkt. We hebben geprobeerd vanaf het begin zo dicht mogelijk bij het WOI-thema te blijven in alle aspecten van het spel. Dit is enorm gewaardeerd door de gamers en de pers.

Bekijk hier de trailer van de game Verdun

Jos Hoebe is eigenaar van Blackmill Games. Samen met de makers van M2H Game Studio maakte hij de game 'Verdun' die op 30 augustus uitkwam op Playstation. Zijn jeugdherinneringen aan de omgeving bij Verdun vormden de inspiratie voor deze game.